Zuid-Korea - Filmtip: The Host

Wiet Proesmans

Laatst zag ik hem terug, met heel veel plezier, de Zuid-Koreaanse sociaalkritische, familiedramatische, slapstick romantische horrorprent van de Zuid-Koreaanse Bong Joon-ho 'The Host'. En ik genoot er net zo van als die eerste keer in 2006.

 

Zuid-Korea is een verrassend land wat film betreft. In Busan vindt elk jaar in oktober het bekendste filmfestival van Azië plaats én jonge Koreaanse filmmakers toveren met genres en met het medium. Rik Herder van DeFilmkrant.nl verwoordde het toen zo:

 

Monstersensatie uit Zuid-Korea

The Host is een absolute must voor liefhebbers van monster- en spektakelfilms. En komedies. En familiedrama's. Beter gezegd: the host is verplichte kost voor iedere filmliefhebber.

 

Een sporthal is gevuld met bedroefde families. Huilend vallen ze elkaar in de armen. Langs een lange wand staan tientallen portretfoto's, allen voorzien van een zwarte rouwrand. Dit zijn de slachtoffers van een vreselijk monster dat opdook uit de Han-rivier, en hun rouwende achterblijvers. Eén familie huilt harder dan de rest: opa, broers en zus Park, wier (klein)dochter door het verschrikkelijke beest is meegevoerd. Hysterisch huilend vallen ze elkaar in de armen, tot ze omvallen en kermend over de grond buitelen. Dan galmt er opeens een omroepstem door de hal: "Wil de eigenaar van de Hyundai met nummerbord XG4KT zich melden?"

 

Zie hier in een notendop de brille van the host, de sensationele Zuid-Koreaanse monsterfilm van Bong Joon-ho die het afgelopen jaar de wereld veroverde. Alles wat deze film zo hartveroverend maakt zit er in: drama (disfunctionele familie probeert overeind te blijven), gortdroge humor (de ambtelijke omroeper) en melige slapstick (over elkaar heen vallende familieleden), en de constante stompzinnigheid van bureaucraten — of het nou het incompetente Koreaanse leger is of de sinistere Amerikaanse geheime dienst. En niet te vergeten originaliteit: wanneer zag je nou ooit een rouwplechtigheid na een aanval van een filmmonster? En dan hebben we het nog niet eens over het monster gehad.

 

100% clichévrij

Deze 'host' — ontstaan doordat een krankzinnige Amerikaanse arts chemisch afval in de rivier liet dumpen, zo zien we in de hilarische proloog — is het nieuwste erelid in het Pantheon van onsterfelijke filmmonsters, waar het mag aanschuiven bij King Kong, Godzilla, Alien en Frankenstein. Het is lang geleden dat we een echt nieuw schepsel hebben kunnen zien. Niet alleen is het half vis-half alienbeest prachtig ontworpen, het is ook nog eens zeer overtuigend geanimeerd.
Belangrijker nog: regisseur Bong Joon-ho weet precies wanneer hij het moet laten zien, laten horen, of alleen suggereren. De entree van het monster — tijdens een zonnige middag aan de oever van rivier de Han, het vondelpark van Seoul — is onvergetelijk. Ik kan me niet herinneren een filmmonster ooit zo'n verpletterende entree te hebben zien maken. Zoals the host vol zit met onvergetelijke, subliem geschreven scènes die als korte film zo op eigen benen kunnen staan.
Bong Jooh-ho maakte in 2003 al diepe indruk met zijn voorganger memories of murder, een wrang-komische politiefilm waarmee hij het uitgekauwde stramien van de seriemoordenaarfilm van vers bloed voorzag. Voor de beste genrefilms van het moment moet je sowieso in Zuid-Korea zijn. Hier trekken ze genres uit elkaar en lijmen ze op vloeiende wijze weer in elkaar tot iets volstrekt nieuws, tot iets dat authentiek en vanzelfsprekend aanvoelt. Denk aan old boy of public enemy.
the host is een weergaloze achtbaan met fantastische special effects, zinderende actie, ademinhoudende suspense, subtiele gniffelgrapjes en hardop-schaterlachers, en ook nog eens een ontroerend (familie)drama. Een film met evenveel hart als ballen. En dat ook nog eens 100% clichévrij. Zoiets heb je nog nooit gezien. Dit is niet alleen de beste spektakelfilm van het jaar maar de beste film punt uit. Ga er heen. Nu! Direct!

 

Titel: Gwoemul (The Host)

Jaar: 2006
Regie: Bong Joon-ho
Productie: Yong-bae Choi
Scenario: Bong Joon-ho, Chul-hyun Baek, Won-jun Ha
Camera: Hyung-ku Kim
Montage: Seon Min Kim
Art direction: Seong-hie Ryu
Muziek: Byung-woo Lee
Met: Kang-ho Song, Hie-bong Byeon, Hae-il Park,...
Kleur, 119 minuten

Ook interessant?



Andere artikels die je misschien ook interesseren:

Venetië - Kunst en architectuur in de mooiste stad van Italië

    2024   Sophie Taelman

• Biënnale Arte 2024 met gespecialiseerde kunstgids
• Venetië beleven vanaf het water
• (Her)ontdekking van klassieke hoogtepunten  
 

Venetië… een drijvende stad gebouwd in een lagune met 150 kanalen, 100 pleinen en wel 400 bruggen. Hier kom je naartoe voor de romantiek, de mooie bezienswaardigheden, maar ook de architectuur & kunst.  
 

De Biënnale van Venetië is een vaste tweejaarlijkse afspraak voor elke liefhebber van hedendaagse kunst....

Turkije - De smaak van Istanbul en de Egeïsche kust

    2024

• Historisch & hedendaags Istanbul 
• Varen langs de Bosporus en de Egeïsche Kust
• Trendy beach clubs 
• Culinaire ontdekking  


Eeuwenlang vormde Turkije, waar Europa Azië raakt, een smeltkroes van culturen. Als arena waar architectuur, religie, keuken en kunst zich vermengen in het dagelijks leven; biedt het land haar gasten een dynamische symbiose van oud en nieuw. 

 

Je start jouw reis in Istanbul, een stad die weet...

Turkije - Cappadocië en de schatten van Mesopotamië

    2024   Julie Rausenberger

• Natuurwonderen
• Authentieke steden vol geschiedenis
• Culinaire tradities


Turkije, doordrenkt van geschiedenis en gezegend met een overvloed aan natuurlijke schoonheid, biedt meer dan all-inclusive resortvakanties. Je reis begint in Cappadocië, terecht Turkije’s paradepaardje! Je vindt er surrealistische rotsformaties en eeuwenoude grotwoningen. Je reist verder naar Zuidoost-Turkije. In sommige plaatsen tref je opvallend weinig andere toeristen, terwijl er echt wel veel te zien is. 


In...

close
close